Paizomen: database of video games set in Greek & Roman antiquity
Paizomen is a work-in-progress database of video games set in Greek and Roman antiquity.
The Greek verb παίζομεν, paizomen, literally translates to ‘we play’. People increasingly engage themselves with video games, and games are evolving into an important part of everyday life. ‘We play’ therefore serves as a reflection on what has become a significant trend of our day-to-day entertainment.
However, were we to pronounce paizomen as paizōmen (Greek παίζωμεν), the translation becomes ‘let’s play’, in the adhortative subjunctive form. As games have also expanded their influence within the academic world, a rising number of scholars has already devoted their attention toward the videogame medium. ‘Let’s play’ proposes to continue the scholarly examination of video games.
This website, Paizomen, is set up with both translations in mind. It is as much an observation as it is an invitation.
"A Database of Classical Antiquity Games
Over the past decade, video games have also become the subject of scrutiny within Classics. The field of classical reception studies (i.e. the discipline that studies how antiquity ‘lives on’ throughout subsequent time periods) has incorporated the videogame medium as an accepted topic of inquiry.
However, there has (to my knowledge) been no attempt to create a coherent database that catalogues all games that feature classical antiquity. Paizomen aims to provide an answer to this demand. In doing so, it tries to facilitate further research in this area.
Please visit the Database page for more information on how the database was constructed, and for elaboration on the terminology that it uses."
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About the author
Alexander Vandewalle (°1996, Belgium) is a PhD student at the University of Antwerp and Ghent University. He researches the reception of mythological characters in classical antiquity games. He has obtained a Master of Arts in Linguistics and Literature (Latin & Greek) at Ghent University in 2017, as well as a Master of Science in Film Studies and Visual Culture at the University of Antwerp in 2018.
MYTHOSKOP. Das Geschichtennetz der antiken Mythen im digitalen Netz der Gegenwart
Am 11. Januar 2023 wurde das MYTHOSKOP, ein online-Portal zur antiken Mythologie, freigeschaltet: https://www.mythoskop.de/ Dynamische Visualisierungen geben einen Überblick zu genealogischen Zusammenhängen, Geschichtensträngen, geografischen Verortungen sowie zur Rezeptionsgeschichte. Navigierbare, vielfach verknüpfte Grafiken machen den netzartigen Charakter des Mythenkosmos erlebbar. Ein optimales Mythoskopiervergnügen stellt sich an einem großen Bildschirm ein. Darüber hinaus bietet das auch für Smartphone-Nutzung konzipierte edu-Mythoskop https://edu.mythoskop.de/ weitere Tools, zum Beispiel animierte Kurzporträts von Fabelwesen als Belohnung eines Rätselkrimis, Audio-Nacherzählungen einzelner Mythen oder auch das Fabelwesen-Labor.
Verschiedene Medien haben über das Projekt, welches in den nächsten Jahren weiter ausgebaut werden soll, berichtet: https://www.blog.mythoskop.de/category/presse-meinungen/
Online-Vortrag: Achills humanistische Wandlung im 24. Gesang?
Ein beim DAV Südbaden gehaltener, je nach Bundesland abiturrelevanter Vortrag für das Fach Griechisch ist online:
Herrn Prof. Dr. Anton Bierl (Basel) spricht darin über das Thema:
Achills humanistische Wandlung im 24. Gesang? Gedanken zu Closure und Gesamtsinn der Ilias.
Der YouTube-Link ist: https://youtu.be/b2WNAojuKCA.
Deutsch-lateinische Erklärfilme zur Ausstellung "Latein - tot oder lebendig?"
Nach dem Ende der Ausstellung "Latein - tot oder lebendig?" im Klostermuseum Dalheim stehen die Erklärfilme in deutscher und lateinischer Sprache nun online zur Verfügung.